Porin Vasemmiston puheenjohtaja kommentoi veronkorotuksia

Porin Vasemmistoliiton puheenjohtaja Milka Tommilla kommentoi mielipidekirjoituksessaan Porissa tehtyjä kunnallisveron korotuksia. Juttu on julkaistu mielipidekirjoituksena Satakunnan Kansassa:

15.10.2018
VERONKOROTUKSESTA

Pori-sopimusryhmät julkaisivat sunnuntaina esityksen 0,5 % veronkorotuksesta. Porin opposition oikeistosiipi reagoi välittömästi, kuten oli odotettuakin. Heidän poliittinen linjansa taitaa olla yksityistää kaikki ja lopulta poistaa vielä peruspalvelut-ja turvakin.

Viimeiset vuodet Porissa on haettu kaikkia mahdollisia säästöjä, on tehostettu toimintaa irtisanomisilla, täyttökielloilla ja jopa lomautettu, mikä sekään ei lopulta tuonut haluttua tulosta. On kilpailutettu palveluita ja leikattu. On kuristettu kaikki toimialat niin epärealistisiin raameihin, että budjettiylityksiä tulee toimialoilta vuosittain. Hätähuutoja kuuluu joka puolelta. Työläiset ovat ylityöllistettyjä ja alipalkattuja. Kiky vei osalta lomarahatkin. Vanhukset ovat likimain heitteille jätettyjä ja hoitajat äärirajoilla. Lastensuojelu on täysin kestämättömässä tilassa, ollut jo pitkään. Päivähoito-oikeutta on rajattu ja hoidettavia lapsia liikaa hoitaville käsille. Leikkaukset varhaiskasvatuksessa lisäävät tutkitusti kuluja tulevaisuudessa. Mielenterveyspalveluiden kysyntä on kasvussa, eikä päihde- ja moniongelmaisten tai asunnottomien äänet enää kuulu kuin epätoivona kaupungin säröisessä katukuvassa ja lisääntyneenä rikollisuutena. Kirjastopalveluluiden tasollakaan ei voi juuri kehua. Kaupungin infrassa on loputtomasti korjausvelkaa, samoin kiinteistöissä. Väestörakenteemme on ikääntyvä, kulut sen suhteen ovat olleet jo pitkään noususuhteiset. Ilmastomme on jo nyt muuttunut, mikä tarkoittaa koko ajan enemmän käyttökustannuksia ylläpitoon ja korjaukseen. Liikkumattomuuden tiedetään tuovan isoja kuluja ja lisäävän pahoinvointia, mutta lähiliikuntapaikat vain vähenevät tai ylläpito puuttuu kokonaan. Jollei tämä ole kestämätöntä, en tiedä mikä on. Kestävä ja ennen kaikkea realistinen kulurakenne on turvattava.

Ei kukaan haluaisi korottaa veroja. Olen huolissani aina, kun vähennetään ihmisten ostovoimaa. Yleensä se on ensimmäiseksi pois pieniltä palveluntuottajilta. Tämä korotus olisi kuitenkin maltillinen ja kokonaisveroprosentti pysyy siedettävänä, eikä juuri koskettaisi pieni-ja keskituloisia. Heitä onkin jo tarpeeksi rangaistu ja siihen päälle palvelumaksuja korotettu. Hyvätuloisilla korotuksiin on varaa. Veronkorotus ei missään nimessä tarkoita sitä, etteikö toimintaa jatkuvasti pitäisi kehittää ja parhaita ratkaisuja etsiä, ripausta porilaista hulluutta mukana. Täytyy kuitenkin muistaa, että kaupungin organisaatiouudistus on vasta tehty, pitkän tähtäimen suunnitelmat valmistumassa ja sitä mukaa käynnistymässä. Säästöjä on siis odotettavissakin. Uusia ratkaisuja on haettava aktiivisesti ja tehtävä erilaisia kokeiluja rohkeasti. Uudistukset ottavat aikaa ja niidenkin paras mahdollinen toteutuminen on turvattava realistisella käyttövaralla. Veronkotuksella voidaan varmistaa palveluiden asettaminen edes jotenkin kestettävälle tasolle, varsinkin koko maakuntaa odottavien uudistusten kynnyksellä. Veroja voidaan laskea sitten, kun toivotut tulevaisuuskuvat ovat toteutuneet.

Oikeisto voisi myös kertoa, mistä nyt sitten pitäisi leikata? Miten edes lain edellyttämät palvelut jatkossa turvataan, kaikesta muusta puhumattakaan? Vai mennäänkö alijäämällä? Missä on peräänkuuluttamanne vastuullinen taloudenpito?

Milka Tommila
Kaupunginvaltuutettu (Vas.)