Satakunnan työssä torstaina 22.1.

Orjakauppa huonontaa rakentamisen laatua
Teksti ja kuvat: Maire Soljuva

Timo Kallio on työskennellyt rakennusalalla yli 40 vuotta. Hänellä on siis kokemusta, näkemystä ja kanttia sanoa, missä on se suomalaisen rakentamisen ongelma.

Timo Kallio työskenteli Olkiluoto 3:n rakennustyömaalla lähes 11 vuotta.

Timo Kallio työskenteli Olkiluoto 3:n rakennustyömaalla lähes 11 vuotta.

– Raha, orjakauppa ja kiire. Kun ammattiylpeys käden taidoista katoaa. Kun vuokrafirma myy työntekijät mahdollisimman halvalla työhön. Kun työntekijällä ei ole työnantajaa, johon sitoutua, ei tunneta entisajan vastuuta työstään. Ja kun tähän lisätään kiire, on jälki sitten mitä on, Timo Kallio pohtii.

On hyviä vuokratyöfirmoja, ja ideakin on hyvä, Kallio myöntää, mutta käytännössä homma ei toimi, hän toteaa.

Työturvallisuus on Kallion mukaan se, mikä on hänen uransa aikana eniten mennyt eteenpäin.

– Kun vuonna 1967 aloitin alalla, apumiehet käytti rakennuksilla pikkutakkia ja kumiteräsaappaita. Nyt on työturvallisuus ihan toista luokkaa ja se on hieno asia.

Laatu tärkeintä

Timo Kallio jäi juuri eläkkeelle viimeisestä työpaikastaan Olkiluodosta. Hän toimi siellä lähes 11 vuotta yhteysmiehenä, eli useamman liiton yhteisenä pääluottamusmiehenä.

– Minä aina sitä ihmettelen, että miksi ihmisiä kiinnostaa se, että Olkiluoto 3:n valmistuminen on pitkittynyt. Eikö pitäisi olla kiinnostunut vain siitä, onko se turvallinen, tuleeko siitä hyvä. Harvalla on käsitystä Olkiluoto 3:n rakennustyömaan laajuudesta.

– Sinne rakennetaan noin 3000 huonetta. Olen käyttänyt vertausta, että jos käyt päivässä kymmenessä huoneessa, kierrät siellä liki vuoden.

Kallion aikana Olkiluoto 3:n työmaalla oli parhaimmillaan lähes 5000 ihmistä yössä. Niitä ei kaikkia enää voinut nimeltä tuntea.

– Eikä kaikkien nimiä olisi osannut edes sanoa. Kansallisuuksia oli yli 70. Tulkkipalvelut onneksi takasivat sen, että useimpien kanssa saatiin puhuttua heidän äidinkielellään. Puolalaisia oli lähes yhtä paljon kuin suomalaisia ja entisen Jugoslavian alueelta oli myös paljon.

Lue lisää torstai 22.1. Satakunnan työstä