Satakunnan Vasemmisto käsitteli kantojaan soteen ja maakuntavaaleihin

Satakunnan Vasemmistoliiton piirihallitus kokoontui sunnuntaina 25.3.2018. Kokouksen aiheena olivat kevään kestoaiheet: sote ja maakuntavaalit.

Varapuheenjohtaja Oili Heinon aloitteesta kokous ruoti kantojaan maakunnan hallintomalliin. Muidenkin puolueiden, ainakin alustavasti, tukema lautakuntamalli sai keskustelussa vankimman tuen sen mukanaan tuoman kattavamman alueellisen edustavuuden johdosta. Otto-oikeuden puuttuminen lakiesityksestä taasen herätti kummastusta; johtuuko sen puute huonosta valmistelusta vai onko lain kirjoittajan ollut taka-ajatuksia?

Maakuntavaalien ehdokasasettelu etenee taas etenee suunnitelmien mukaan. Ehdokkaiden ydinjoukko julkistetaan 22.4. pidettävässä piirikokouksessa ja loput nimetään kesän ja syksyn aikana. Liian aikaisin ei ehdokaslistaa kannatakaan täyttää. Puheenjohtaja Petri Salmisen johdolla kokous päätti ehdokkaista pidettävän mahdollisen jäsenäänestyksen takarajaksi 12.6.

Ehdokkaita tukemaan on suunnitteilla kesäkiertue. Heitä houkutellaan tapaamaan äänestäjiä maakunnassa kesällä pidettäville markkinoille teltan ja kahvitarjoilun merkeissä.