Satakunnan Vasemmistolle uusi toiminnanjohtaja

Satakunnan Vasemmistoliitto on saanut uuden toiminnanjohtajan eläkkeelle siirtyneen Raimo Niemisen tilalle. Helmikuun lopussa aloittanut Misha Dellinger, 40, hoitaa Satakunnan ohella myös Hämeen ja Varsinais-Suomen piirit.

Dellinger kertoo töiden jo alkaneen: ”Pari kolme viikkoa on kulunut lähinnä tien päällä. Päämääräni tähän alkuun on tavata mahdollisimman monta Vasemmistoliiton osastoa, että päästään tutustumaan toisiimme. Työsarkaa on ihan valtavasti ja alue laaja, mutta parasta tässä työssä on päästä perusjärjestöjen aktiivien kanssa tapaamaan. Olen käynyt jo Porissa, Raumalla ja Kokemäellä ja saanut erittäin lämpimän vastaanoton.”

Riippuen siitä, saako hallitus sotensa valmiiksi vai ei, Dellingerin pöydällä on lokakuussa 2018 pidettävät maakuntavaalit ja mikäli hallitus pysyy kasassa, eduskuntavaalit huhtikuussa 2019. Dellinger avaa kuviota:

”Maakuntavaalit ovat hankalat vaalit, kun niitä ei kukaan tunne omikseen ja niiden toteutuminenkin on epävarmaa. Yritän silti kevään kiertueella kerätä mahdollisimman paljon ehdokkaita ja herättää osastot tuleviin vaaleihin. Vuoden 2019 eduskuntavaalit taas ovat niin Vasemmistolle kuin koko maalle uskomattoman tärkeät vaalit. Niissä päätetään mihin suuntaan Suomea viedään. Li Andersson on linjannut että Vasemmistoliiton kannatus on silloin kaksinumeroinen ja sen eteen pistän kaikki paukkuni. Maakuntavaalit saavat olla ehdokkaille pienet harjoitus- tai välivaalit matkalla varsinaiseen päämäärään.”

”Kesä 2018 on tärkeää aikaa niin maakuntavaaleille kuin eduskuntavaaleille” Dellinger huomauttaa ja kehottaakin kaikkia osastoja lähtemään mukaan kesän toreille, markkinoille ja tapahtumiin. ”Maakuntavaaleissa Vasemmisto on vahvoilla! Hyvinvoinnissa, palveluissa, soteasioissa ja hyvinvointivaltiomme liittyvissä- ja tietenkin työllisyysasioissa, jotka tulevat kaikki olemaan maakuntavaalien ykkösteemoja, olemme luotetuin puolue Suomessa. Tekemällä nyt työtä, pelastamme suomalaisen, tasa-arvoisen hyvinvointiyhteiskunnan. Näin tärkeästä asiasta on kysymys” Dellinger lataa.

Misha Dellinger on ollut Vasemmistoliiton jäsen yli kymmenen vuotta ja sitä ennen toiminut nuorisojärjestöissä, erilaisissa vasemmistolaisissa liikkeissä ja toiminut opiskelijapolitiikassa. Pitkäaikainen PAM-liiton jäsenyys taas on peruja ravintola-alalta 2000-luvun alusta. Ennen toiminnanjohtajaksi siirtymistä Dellinger teki pitkän uran Vasemmistonuorten piirisihteerinä toimien mm Li Anderssonin ja monen muun turkulaisen vasemmistopoliitikon puolesta.

Kahden lapsen isä asuu Turussa perheineen, mutta toinen jalka on ollut jo parikymmentä vuotta Satakunnassa: ”sattuu vaimo olemaan Huittisista kotoisin ja käydään siellä jatkuvasti lasten mummulassa.”

Nimestään Dellingerillä on myös sanottavaa: ”Vähän eriskummallinen nimi tuottaa edelleen ongelmia kun esiinnyn ihmisille, mutta huumorilla siitä selvitään ja olenkin sanonut kaikille että jos on vaikeuksia sanoa Misha niin saa kutsua Miskaksi, en loukkaannu.”

Osastoille Dellingerillä on vielä terveiset: ”Kutsukaa minut kylään!”