Toiminnanjohtaja vaihtui Satakunnan Vasemmistoliitossa

KK Raimo Nieminen 4

Satakunnan Vasemmistoliiton toiminnanjohtajana tänään aloittaneen Raimo Niemisen mukaan puoluetoiminta ei ole lainkaan niin byrokraattista kuin mitä luullaan. (Kuva Kari Kuisti)

Vasemmistoliiton uutta alueorganisaatiota on kuukauden ajan ajettu sisään myös Satakunnassa, mutta virallisesti se otetaan käyttöön tänään torstaina 1.10. Satakunnan Vasemmistoliiton lisäksi läntiseen alueeseen kuuluu myös kaksi muuta puolueen piirijärjestöä: Varsinais-Suomen Vasemmistoliitto ja Hämeen Vasemmistoliitto.

Raimo Nieminen toimii kolmen piirijärjestön yhteisenä toiminnanjohtajana ja hänen toimipaikkansa on Turussa. Todella monipuolisen työ- ja järjestökokemuksen omaava Nieminen aloitti Varsinais-Suomen Vasemmistoliiton osa-aikaisena toiminnanjohtajana syksyllä 2013.

Yhdessäkin puoluepiirijärjestössä riittää yhdelle ihmiselle töitä yllin kyllin, niin miten sitä ehtii ja jaksaa huolehtia kolmesta piiriorganisaatiosta?

– Jotkut Varsinais-Suomessa ovat varoitelleet kovasta työtahdistani, mutta onneksi lapset ovat jo maailmalla ja vaimokin tekee pitkää päivää. Kun alue on maantieteellisesti näinkin laaja, niin pakko tässä on työtapoja kehittää, jotta töitä pystyy hoitamaan myös etänä, Nieminen miettii.

Häntä niin kuin monia muitakin huolestuttaa vasemmistopuolueiden kutistunut kannatus. Kannatuskehitys saattaa kuitenkin kääntyä, kun nykypolitiikan koko kuva selviää myös kansalaisille. Keskeinen kysymys liittyy ennen muuta perussuomalaisiin. Mikä tulee olemaan heitä äänestäneiden reaktio?

Kehitystäkin on vasemmistorintamalla tapahtunut, tässä yksi esimerkki. Nieminen näkee Vasemmistoliiton onnistuneen varsin hyvin sukupolvenvaihdoksessa. Nuorten lisäksi puolueeseen on liittynyt eri-ikäistä väkeä, mikä monipuolistaa sen jäsenistön ikärakennetta.

– Eikä se meidän puoluekoneistokaan ole niin jäykkä kuin usein luullaan. Sitäkin minä pidän yhtenä meidän vahvuuksistamme.

Nopeimmin satakuntalaiset tavoittavat toiminnanjohtaja Raimo Niemisen sähköpostitse (raimo.nieminen@vasemmistoliitto.fi), mutta kyllä hänelle voi pirauttaa puhelimellakin. Raimon tavoittaa numerosta 040 648 3133.

Satakunnan Vasemmistoliiton osa-aikaisena toiminnanjohtajana 1.2.2012 aloittanut Kari Kuisti palaa vapaaksi toimittajaksi.

(Haastattelu julkaistu Satakunnan Työssä 1.10.2015.)