Satakunnassa järjestettävät tilaisuudet vappuna 2014

EURA
Perinteinen kunniakäynti ja seppeleenlasku Kiukaisten hautausmaalla 1.5. klo 9, puhe Esko Korhonen. Tilaisuuden järjestävät Vasemmistoliiton Euran yhdistys ja Kiukaisten sosialidemokraatit.
Työväenjärjestöjen yhteinen vappu jatkuu käynnillä Lauhianmäen toverihaudalla 1.5. klo 11, puhe Ari Reunanen. Vappua jatketaan työväentalo Onnelassa siman, munkkien ja kahvin siivittämänä klo 11.30 – 12.30. Lämpimästi tervetuloa!

EURAJOKI
Työväenjärjestöjen yhteiskäynti 1.5. klo 9 vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkillä Irjanteen hautausmaalla.

HARJAVALTA
Vasemmistoliiton ja SDP:n yhteinen kunniakäynti vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkillä 1.5. klo 9, puhe Erno Välimäki.

HUITTINEN
SAK:n ammatillisen paikallisjärjestön järjestämä kunniakäynti vakaumuksensa puolesta henkensä antaneiden muistomerkillä Huittisten hautausmaalla, puhujana Vasemmistonaisten puheenjohtaja Saila Ruuth. Lippukulkue lähtee kappelin luota klo 11. Vappukahvit seurakuntakeskuksessa.

JÄMIJÄRVI
Työväenjärjestöjen yhteiskäynti 1.5. klo 10 vakaumuksensa puolesta henkensä menettäneiden muistomerkillä Lauttakankaan hautausmaalla, puhe Antti Mäkinen.

KANKAANPÄÄ
Käynti keskiviikkona 30.4. klo 18 Paskonletolla.
Käynti vappuna 1.5. klo 10 vakaumuksensa puolesta henkensä menettäneiden muistimerkillä Kankaanpään vanhalla hautausmaalla. Toritapahtuma torilla alkaa klo 12.15, puhujana kansanedustaja Jari Myllykoski. Kankaanpään työväenhenkisten vapputilaisuuksien järjestelyistä vastaavat SAK:n paikallisjärjestö, Vasemmistoliitto ja SDP.

KOKEMÄKI
Käynnit vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkillä: vappuaamuna Kauvatsan hautausmaalla klo 9 ja sen jälkeen Kooman hautausmaalla klo 10. Vasemmistoliiton vappujuhla työväentalo Rantalassa 1.5. klo 15, puhujina SAK:n varapuheenjohtaja Matti Huutola ja pääluottamusmies Erno Välimäki.

LAVIA
Lavian Vasemmistoliiton kunniakäynti 1.5. kello 9 punaisten haudalla Kappelihautausmaalla. Kaatuneiden muistopäivänä 18.5. teemme perinteinen pyöräretken Lavian Niemenkylään vuoden 1918 hautamuistomerkille.

NAKKILA
Työväenjärjestöjen yhteiskäynti 1.5. klo 9 luokkasodan uhrien muistomerkillä Nakkilan hautausmaalla.

NOORMARKKU
Työväenjärjestöjen yhteiskäynti vapun aattona 30.4. klo 18 vakaumuksensa puolesta henkensä menettäneiden muistomerkillä Noormarkun hautausmaalla, puhe Tapio Furuholm.

POMARKKU
Pomarkun Vasemmistoliiton ja SDP:n järjestämä kunniakäynti Toverihaudalle keskiviikkona 30.4. klo 18, puhuu Satakunnan Vasemmistoliiton puheenjohtaja Raisa Ranta.

PORI
Kulkueen järjestäytyminen alkaa Liisantorilla klo 11 ja vappumarssi lähtee liikkeelle klo 11.30. Varsinainen vappujuhla pidetään Eetunaukiolla klo 12 alkaen. Juhlassa puhuvat Vasemmistoliiton Porin kunnallisjärjestön puheenjohtaja Erno Välimäki ja SAK:n varapuheenjohtaja Matti Huutola.

RAUMA
Kokoontuminen vanhan hautausmaan parkkipaikalla 1.5. klo 9.45. Tilaisuus punaisten hautamuistomerkillä klo 10, puhe Satakunnan Vasemmistoliiton vpj. Tapio Ailasmaa. Vappumarssi lähtee Kalatorilta klo 10.30. Vappujuhla alkaa klo 11 Kauppatorilla, jossa puhuvat kansanedustaja Kristiina Salonen ja tiedotuspäällikkö Tapio Furuholm. Vapputilaisuuksien järjestelyistä vastaavat SAK:n ammattilinen paikallisjärjestö, SDP ja Vasemmistoliitto.

SÄKYLÄ
Työväenjärjestöjen järjestämä tilaisuus vakaumuksensa puolesta menehtyneiden muistomerkillä keskiviikkona 30.4. klo 17 Säkylän kirkkotarhassa.

ULVILA
Työväenjärjestöjen yhteinen kunniakäynti vuonna 1918 vakaumuksensa puolesta henkensä menettäneiden haudalla Ulvilan uudella hautausmaalla vappuaattona 30.4. klo 18. Puhujana pääluottamusmies, eurovaaliehdokas Erno Välimäki. Tilaisuuden jälkeen kahvitarjoilu Vanhakylän työväentalolla.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Lauantaina 17.8.2013 sateessa pelatun ottelun jälkeen molempien joukkueiden pelaajat asettuivat sopuisasti yhteiskuvaan.

Satakunnan vasemmisto ja vihreät vaativat
lasten liikuntamahdollisuuksien turvaamista

Satakunnan Vihreät haastoi Satakunnan Vasemmistoliiton ystävyysotteluhenkiseen jalkapallopeliin. Ottelua ei pelattu verenmaku suussa, vaan joukkueet halusivat tempauksellaan kiinnittää huomiota kuntien tarjoamiin liikuntamahdollisuuksiin lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi.

– On tärkeää, että tuloksiin ja menestykseen tähtäävän kilpaurheilun rinnalla kaupunki tarjoaa kaikille lapsille ja nuorille mahdollisuuksia osallistua harrastuksiin, jotka eivät edellytä mittavaa taloudellista panostusta tai sitoutumista useisiin harjoituskertoihin viikossa, vaati raumalainen valtuutettu Merja Elo Satakunnan Vihreiden joukkueesta.

Pelaajien mielestä kuntien liikuntapalveluiden järjestämisessä pääpaino pitää asettaa lasten ja nuorten liikuntamahdollisuuksien sekä harrasteliikunnan edellytysten turvaamiseen.
– Ennaltaehkäisyn ja varhaisen puuttumisen kannalta on olennaista mahdollistaa kaikkien käytössä olevia paikallisia harrastusmahdollisuuksia. On kummallista, että sen sijaan suunnitellaan satojen tuhansien eurojen hankkeita huippu-urheilulle ja samaan aikaan yleisiä harrastuspaikkoja uhkaa osittainen käytön rajoittaminen, kun kunnossapitoon etenkään talvella ei ole varaa, ihmetteli porilainen valtuutettu Raisa Ranta Satakunnan Vasemmistoliiton joukkueesta.

Joukkueet muistuttivat, että monipuolisia liikunnan mahdollisuuksia pitää olla saatavilla tasapuolisesti kaikille. Vähäinen liikunta nuorella iällä ennustaa myöhempiä terveysongelmia ja hyvä harrastus pitää myös nuoren mielen virkeänä.

Tältä sivustolla kerromme Vasemmistoliiton toimintaan liittyvien tapahtumien lisäksi kaikesta muustakin mielenkiintoisesta.