Vasemmisto runsaslukuisena Porin Eetunaukiolla

Vasemmistoliitto oli mukana joulumarkkinoilla Porin Eetunaukiolla lauantaina 13.12. Myöhemmin illalla juhlittiin kulunutta vuotta Porin vasemmiston pikkujoulujen merkeissä. Vasemmistoliiton teltalla oli aktiviteettejä arvonnasta myyjäisiin ja väkeä oli paikalla runsaasti.

Aleksi Norman (vas.), Riku Manninen ja Jussi Telaranta keskustelevat vasemmistoliiton teltalla Kuva: Kari Kuisti

Kuva: Kari Kuisti

Paikalla oli vasemmiston eduskuntavaaliehdokkaita eri puolilta Satakuntaa. Uutena ehdokkaana paikalla oli Riku Manninen Raumalta.

Manninen, 24, on kasvatustieteiden opiskelija ja vasemmistonuorten paikallis- ja piirijärjestöjen hallitusten jäsen. Hän pyrkii eduskuntaan urheilu- ja koulutuspoliittisin tavoittein.

– Urheilu on viimeisten vuosikymmenien aikana epätasa-arvoistunut. Oma tavoitteeni on saada koko kansa liikkumaan ja ilo takaisin urheiluun. Lisäksi pidän äärimmäisen tärkeänä Rauman koulutusmahdollisuuksien ylläpitämistä, Manninen kertoo tavoitteistaan vaaleissa.

Omat joukot liikkeelle

Nakkilalainen, Satakunnan Eläkeläiset ry:n puheenjohtajana toimiva Terttu Viinamäki lähti ehdokkaaksi saadakseen ikäihmiset aktiivisiksi kevään vaaleissa.

– On tärkeää saada omat joukot liikkeelle, hän totesi Eetunaukiolla arpojen myynnin lomassa.
Samalla Viinamäki toivotti kaikki Eläkeläisten satakuntalaiset yhdistykset tervetulleiksi perinteisiin pakkasjuhliin, jotka järjestetään Nakkilassa 27. tammikuuta.

Paluu torppariaikaan?

Uusliberalismi, vähäosaisten puolustaminen ja heikompiosaisten kyykyttäminen ovat asioita, jotka saivat euralaisen kunnanvaltuutetut Petri Salmisen lähtemään mukaan ehdokkaaksi eduskuntavaaleissa.

– Jos mitään ei tehdä, pian Suomessa palataan torppariaikaan, Salminen varoittaa.

Salmista huolettavat myös EU:n neuvottelut vapaakauppa- ja integraatiosopimuksista Yhdysvaltojen ja Kanadan kanssa.

(Vasemmistoliiton viestintäryhmässä ja todettu parhaaksi käytännöksi nimetä TTIP & CETA puhuttaessa, jotta nimet tulisivat tutuiksi, ja puhua vapaakauppasopimuksen sijaan vapaakauppa- ja integraatiosopimuksesta. Tämä on sopimustekstin alkuperäinen muotoilu ja enemmän linjassa sen kanssa mitä sopimukset oikeasti ovat.)

– Sopimusten käyttämä riitoja ratkaiseva mekanismi voi velvoittaa valtiot korvauksiin investoijille. Ikävintä asiassa on se, että vapaakauppaneuvotteluja käydään salassa, ja että lobbaajina ovat lähinnä olleet teollisuuden suuret kansainväliset firmat, Salminen sanoo.

Apua yritysten kasvuun

Kansanedustaja Jari Myllykoski puolestaan korostaa teollisten työpaikkojen tärkeyttä. Niitä on saatava lisää. Vaalejakin ajatellen, toinen ydinkysymys on työelämän pelisääntöjen kuntoon saattaminen.
Myllykosken mukaan valtion on tultava vastaan, jotta yritysten olisi helpompi kasvaa ja työllistää.

– Yhteiskunta voi ottaa vastuulleen vaikkapa vuoden ajaksi uuden yrityksen sosiaalimaksut. Tai yrittäjä voisi verotuksessa vähentää palkkakustannukset. Jollain keinolla työllistäminen pitää saada houkuttelevammaksi, Myllykoski pohtii.

Ydin- vai tuulivoimaa?

Poliittisen debatin ohessa, myös joulupukki pääsi käymään pikkujouluissa. Kuva: Erno Välimäki

Poliittisen debatin ohessa, myös joulupukki pääsi käymään pikkujouluissa.
Kuva: Erno Välimäki

Kansanedustaja Jari Myllykoski avasi pikkujoulut Ruosniemen Koitossa puheella poliittisesta tilanteesta. Hän käsitteli hyökkäyksiä ABB:n luottamusmiehen poliittisista potkuista ja Porin puimuritehtaan vasemmistolehtiin kohdistunutta kieltoa hiljaisten nyökytysten saattelemana. Puhetta pikkujouluissa herätti sen sijaan Myllykosken puheen osio, jossa hän kertoi suhtautumisestaan ydinvoimaan.

– On vaikeaa tehdä päätöksiä, jotka vaikuttavat vielä lastenlastenlapsienkin arkeen, mutta ilmastonmuutoksen torjuminen on tällä hetkellä keskeisempi murhe.

Ehdokkaiden haastattelussa Aleksi Norman, yksi vasemmiston eduskuntavaaliehdokkaista, ehdotti 300 miljoonan euron vuosittaista lisäsatsausta tuulivoiman rakentamiseen. Satsauksella korvattaisiin käytännössä lisäydinvoimahankinnat.

Kysyttäessä kenelle ehdokkaat antaisivat vitsaa Raisa Ranta kertoi, että hän antaisi sitä Myllykoskelle tämän viivyttelystä satsauksiin vihreän energian puolesta. Myllykoski on aiemmin syksyllä äänestänyt puoluevaltuuston kannanoton vastaisesti kysymyksessä.

Teksti: Sirpa Koskinen ja Aleksi Norman