Vasemmistoliiton kansanedustaja Jari Myllykoski: Nuorille sukupolville ollaan jättämässä maksajan ja kärsijän rooli

Vasemmistoliiton kansanedustaja Jari Myllykosken mielestä leikkauksien ja heikennysten sijasta suomalaiset työntekijät ja erityisesti nuoret tarvitsevat nyt uskoa tulevaisuuteen. Sitä hallituksen esitykset eivät tarjoa.

Myllykoski piti vasemmistoliiton ryhmäpuheen välikysymyskeskustelussa eduskunnassa tiistaina. Oppositio teki välikysymyksen hallituksen esityksistä, jotka heikentävät työsuhdeturvaa alle 20 hengen yrityksissä ja tekevät mahdolliseksi palkata työttömiä nuoria määräaikaisiin työsuhteisiin ilman määräaikaisuuden perustetta.

– Työsuhdeturva on merkittävä tasa-arvokysymys. Määräaikaiset työsuhteet kasaantuvat jo tällä hetkellä nuorille naisille ja raskaana olevien syrjintä on todellinen ongelma. Työmarkkinat huutavat tasa-arvoremonttia, mutta hallitus on kääntänyt katseensa menneisyyteen ja aikoo pahentaa ongelmia entisestään. Kahdenkymmenen vuoden luottamusmies- ja toimitsijakokemuksella uskallan sanoa, että näin ei rakenneta parempaa työelämää, Myllykoski sanoi puheessaan.

Myllykosken mielestä suomalainen yhteiskunta ja työelämä kaipaavat nyt uudistamista enemmän kuin koskaan. Teknologinen kehitys vaatii meitä nostamaan osaamistasoamme ja politiikan pitää pystyä vahvistamaan kansalaisten luottamusta parempaan tulevaisuuteen.

– Uudistuksien sijasta hallitus on leikannut koulutuksesta ja tutkimuksesta ja ajanut palkkoja ja työehtoja polkevaa työmarkkinapolitiikkaa ja työajan pidentämistä. Tällainen politiikka tuoksuu vahvasti 1800-luvun kehruukoneiden ajalta, eikä vastaa tekoälyn ja automaation kaltaisiin uusiin ilmiöihin, Myllykoski sanoi.

Nuorille ja tuleville sukupolville jää hallituksen suunnitelmissa vain maksajan ja kärsijän rooli.

– Koulutusleikkauksien jälkeen nuoret joutuvat jälleen kerran pettymään kun työsuhdeturvaa ollaan yksipuolisesti heikentämässä jopa perustuslain vastaisesti. Näin siitä huolimatta, että työministeri Lindström vielä tammikuussa väitti, ettei irtisanomissuojaan olla puuttumassa.

Irtisanomissuojan heikennys kohdistuisi yli 200 000 työntekijään ja koskisi yhä laajempaa joukkoa, kun huomioidaan, että uusien työpaikkojen syntyminen painottuu pieniin yrityksiin.

– Leikkauksien ja heikennyksien sijasta suomalaiset työntekijät ja erityisesti nuoret tarvitsevat nyt tulevaisuuden uskoa. Suomalaiset tarvitsevat hallituksen, jolla on rohkeutta uudistuksiin ja joka toimii, eikä pelkästään puhu tasa-arvon puolesta, Myllykoski vaati.

Lisätiedot:
Jari Myllykoski, p. 050 512 0648