Rau­ha on kai­ken myön­tei­sen ke­hi­tyk­sen pe­rus­e­del­ly­tys

Satakunnan Vasemmistoliitto: Rauha on kaiken myönteisen kehityksen perusedellytys

Vasemmisto toimii aseistariisunnan ja ydinaseettoman maailman puolesta, sotaa ja militarismia vastaan. Rauhantyötä on näinä aikoina tehtävä entistä tarmokkaammin. Rauha on kaiken myönteisen kehityksen perusedellytys.

Vain rauhan oloissa ilmastonmuutos voidaan pysäyttää, globaaleihin ongelmiin puuttua ja ihmisten perustarpeet tyydyttää. Suomen on palattava entisille linjoilleen rauhanvälittäjänä ja aseistariisunnan edistäjänä, Suomi ei saa olla sodan osapuolena. Kaikissa konflikteissa meidän on edistettävä ensisijaisesti neuvotteluratkaisua. Nato-jäsenyys ei saa mitätöidä oikeusvaltioperiaatettamme, eikä Suomen tule jatkossakaan osallistua YK:n peruskirjan vastaiseen toimintaan tai harjoittaa asekauppaa sotaa käyvien maiden kanssa. Kaikki sotarikokset on johdonmukaisesti tuomittava, tapahtuivat ne sitten Ukrainassa, Afganistanissa, Jemenissä, palestiinalaisalueilla tai missä tahansa.

Vasemmistoliiton Satakunnan piirikokouksen mukaan Suomen tulee aktiivisesti tukea ydinaseriisuntaa ja ratifioida YK:n laatima ydinaseiden kieltosopimus. Suomeen ei jatkossakaan saa tuoda ydinaseita eikä perustaa Naton pysyviä tukikohtia. Vasemmistoliitto on perinteisesti edistänyt maailmanrauhaa ja turvallisuutta, joka pohjaa kansainvälisesti sovittuihin sääntöihin eikä voimapolitiikkaan. Vasemmistoliiton Satakunnan piirikokous vaatii, että tällä linjalla Suomen tulee pysyä jatkossakin.