Va­sem­mis­to­lii­ton pe­las­tus­toi­men muu­tok­sen pa­lau­tus­esi­tys

Vasemmiston aluevaltuustoryhmä esittää palvelutason muutosesityksen palauttamista uudelleen valmisteluun: uudelleenvalmistelussa tulee Pihlavan VPK:n, Reposaari VPK:n palokuntasopimukset avata, tarkistaa ja määritellä sopimuksiin lähtöaikatavoitteet sekä samoin sisällyttää sopimuksiin vähintään 1–2:n savusukelluskelpoisen henkilöstön osuus lähtövalmiuteen.

Perustelut:

Meri-Porin paloasemalla on ollut päivystävä paloesimies joka toisessa työvuorossa. Nyt esitetään tämänkin päivystysjärjestelyn lakkauttamista, kun se päinvastoin pitäisi olla joka työvuorossa niin kuin alun perin oli tarkoitus. Muistutettakoon Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksestä, jossa Turun hallinto-oikeuden päätös tuli lainvoimaiseksi. Nyt ehdoin tahdoin palattaisiin tilanteeseen, josta aluehallintoviranomainen jo kerran määräsi uhkasakon.

Lakkauttamisen jälkeen paloaseman päivystysvahvuus tulisi olemaan 0+3 tai jopa 0+2 johtuen asemalla toimivasta synergiayksiköstä. Esityksen perusteluissa on mainittu annettavan yhdelle, 0+3 päivystysvahvuudesta, tehtäväksi toimia johtajana pelastustoimen muodostelmassa toimintavalmiuden suunnitteluohjeen mukaisesti.

Esityksen perusteluissa mainitaan Meri-Porin yksikön täydentyvän siltä paloasemalta, joka nopeimmin saavuttaa onnettomuuskohteen. Käytännössä tämä tarkoittaa sopimuspalokuntia Pihlavan VPK, Reposaaren VPK.

Oleellista asiassa on, että täydentynyt pelastusryhmä 1+3 pystyisi aloittamaan välittömän, tehokkaan ja viiveettömän pelastustoiminnan, tätä ei kuitenkaan esityksessä taata mitenkään vaan tuodaan esille vain yksikön täydentynyt lukumäärä. Pelkkä lukumäärän toteutuminen ei takaa tehokasta ja viiveetöntä pelastustoimintaa.  Hyvinvointialueen palokuntasopimuksissa ei sopimuspalokunnille ole määritelty lähtöaikatavoitetta eikä pelastussukelluskyvykkyyden omaamista. Sopimuspalokuntien liiton dynaaminen sopimusmalli antaa tähän kuitenkin mahdollisuuden.

Näkisimme että, koko Satakunnan sopimuspalokuntien sopimukset, palveluntuottokyky ja käyttöaste tulisi tuoda päättäjien tietoon, jolloin päätöksentekijöillä olisi kaikki oleellinen tieto päätöksenteossa.

Kokonaisuudessaan kysymys on Meri-Porin alueen asukkaiden turvallisuuden ja pelastajien työturvallisuuden säilyttämisestä.

Pohjois-Satakunnan päivystävän palomestaritoiminnan lakkautus

Emme avaa julkisessa tilaisuudessa perusteluja vaan esitämme, että uudelleenvalmistelussa käytetään aluehallintoviraston antamaa lausuntoa kohdassa Palvelutasopäätöksen muutokset kohdassa 4.2.3. ja valmistellaan sen mukaan, ottaen huomioon koko Satakunta-alueen turvallisuus ja alueemme riskit sekä pelastustoiminnan johtamisen jo olemassa olevat puutteet, joita nyt esitettävä päivystävän palomestaritoiminnan lakkautus Pohjois-Satakunnan alueella entisestään huonontaisi.