Aloi­te lä­hi­suh­de­vä­ki­val­lan eh­käi­sys­tä hy­vin­voin­tia­lu­eel­la

Joka vuosi Suomessa 146 000 naista joutuu lähisuhdeväkivallan uhriksi. THL:n lähisuhdeväkivallasta kertovan raportin mukaan naiset kokevat miehiä useammin fyysistä ja seksuaalista lähisuhdeväkivaltaa ja vainoa.

Lähisuhdeväkivallan vuosittaiset kustannukset ovat noin 150 miljoonaa euroa vuodessa, eikä luvussa ole vielä mukana siitä aiheutuvien sairaslomien, työkyvyttömyyksien ja ansionmenetyksien tuomat kustannukset. Fyysisen lähisuhdeväkivallan ohella myös henkinen väkivalta aiheuttaa merkittäviä terveyshaittoja. Jos henkisen lähisuhdeväkivallan oletetaan noudattavan samanlaisia kustannuksia, niin THL:n erikoistutkija Johanna Hietamäen mukaan lisäkustannukset julkiselle terveydenhuollolle ovat 861 miljoonaa euroa vuosittain.

Jos inhimillinen kärsimys ei ole saanut päättäjiä tähän mennessä muuttamaan toimintatapoja ja reagoimaan riittävällä vakavuudella, niin ehkäpä sen tuomat kustannussäästöt saavat ajattelemaan asiaa nyt uudelleen. THL esittää lainmuutosta siitä, että kunnissa ja hyvinvointialueilla olisi väkivaltatyön moniammatilliset työryhmät ja väkivaltakoordinaattorit.

Nyt Satakunnan hyvinvointialueella olisi mahdollisuus reagoida tähän ennakoivasti ja perustaa vuoden alussa aloittaville hyvinvointialueille THL:n esittämät työryhmät ja väkivaltakoordinaattorit, sekä varata tähän tarvittavat resurssit. Lainmuutos seuraisi luontevasti perässä ja toimintatavat olisivat jo käyttöönotettu ns. etukenossa alueilla.

Raportissa todetaan, että mitä varhaisemmassa vaiheessa tilanteisiin pystytään puuttumaan, sitä tehokkaammin se ennaltaehkäisisi väkivaltatapauksia ja näin ollen laskisi niiden hoidosta aiheutuneita kustannuspaineita.

Raportti sisältää äärimmäisen tärkeän viestin hyvinvointialueille, jotka samaan aikaan kuumeisesti etsivät uusia toimintatapoja ja säästöjä. Moniammatillinen yhteistyö ja ennaltaehkäisevä työ lisäisi perheiden turvallisuutta ja hyvinvointia, mutta toisi myös säästöjä.

Vasemmistoliiton aluevaltuustoryhmä esittää moniammatillisen työryhmän perustamista ja väkivaltakoordinaattorin palkkaamista hyvinvointialueelle ja tämän huomioimista talousarviossa.

26.9.2022 Pori

Vasemmistoliiton aluevaltuustoryhmä