Alue­val­tuus­toa­loi­te: So­si­aa­li­nen luot­to vii­veet­tä käyt­töön hy­vin­voin­tia­lu­eel­la

Sosiaalisen luototuksen käyttöönotosta Satakunnan hyvinvointialueella

Sosiaalisen luototuksen tarkoituksena on ehkäistä taloudellista syrjäytymistä ja ylivelkaantumista sekä mahdollistaa itsenäistä suoriutumista ilman uhkaa joutua pikavippikierteiseen. Lain mukaan sosiaalinen luotto voidaan myöntää perustellusta syystä henkilölle, jolla ei ole pienituloisuutensa ja vähävaraisuutensa vuoksi muulla tavoin mahdollisuutta saada kohtuuehtoista luottoa, ja jolla on kyky suoriutua luoton takaisinmaksusta.

Hallituksen ohjelmaan on kirjattu, että ”sosiaalisen luototuksen valtakunnallistaminen selvitetään, ja selvityksen pohjalta se otetaan käyttöön koko maassa vaalikauden aikana”. Satakunnassa sosiaalinen luototus on käytössä Porissa, Raumalla ja Eurassa. Sen takaisinmaksuaste on ollut kunnissa korkea – jopa yli 80 prosenttia, mikä kertoo siitä, että maksuhalukkuutta kyllä on ja luototuksella on pystytty auttamaan monia ihmisiä.

Vasemmistoliiton valtuustoryhmä esittää, että Satakunnan hyvinvointialueella tuleekin valmistautua sosiaalisen luototuksen käyttöönottoon omaehtoisesti, sillä hallitus ei vielä ole tehnyt lakiesitystä sosiaalisen luototuksen muuttamisesta. Esitämme, että valmistelu tehdään sosiaalisen luototuksen valtakunnallisen käyttöönoton edellytyksiä käsittelevän kyselyn perusteella. Kyselyaineiston vastaukset tukevat näkemystä, että sosiaalinen luototus olisi perusteltua keskittää hyvinvointialueilla erilliseen yksikköön:

Porissa 17.5.2022
Petri Salminen