Lää­kä­riyk­sik­kö­toi­min­ta on or­ga­ni­soi­ta­va uu­del­leen Sa­ta­kun­nas­sa

Perustuslain mukaan kansalaisille pitää järjestää tasa–arvoiset palvelut, mikä koskee myös lääkäriyksikkötoimintaa. Suomessa ensihoidon lääkäriyksikkötoiminta kuuluu valtion FinnHems–organisaatiolle, paitsi Helsingissä ja Satakunnassa. Valtio rahoittaa lääkäriyksikkötoiminnan, paitsi Satakunnassa. Nykyinen Satakunnan oma lääkäriyksikkö ja sen toiminta katetaan Satasairaalan budjetista lukuun ottamatta ajoneuvoa, jonka kuluista vastaa lääkäriyksikkötoiminnan tukiyhdistys.

Satakunnan tulevan hyvinvointialueen isoin kaupunkikeskittymä Pori jää kaikkien kolmen nykyisen (Turku, Tampere ja aloittava Seinäjoki) lääkärihelikopterin toimintasäteen ulottumattomiin. Nykyinen Satakunnan oma lääkäriyksikkö ei päivystä yöllä, joten satakuntalaiset potilaat eivät saa yöaikaan ensihoitolääkärin hoitoa paikalla.

Satakunnan Vasemmistoliitto vaatii, että lääkäriyksikkötoiminta saatetaan Satakunnan hyvinvointialueella asianmukaiselle ja tasa-arvoiselle tasolle verrattuna muuhun maahan.