PIE­NEM­MÄL­LÄ LUOT­TA­MUS­HEN­KI­LÖ­OR­GA­NI­SAA­TIOL­LA SU­JU­VAM­PAA PÄÄ­TÖK­SEN­TE­KOA

Satakunnan hyvinvointialueen luottamushenkilöorganisaatio koettiin jo alun alkaen tarpeettoman suureksi ja tuo kuva on käytännön kokemusten myötä kirkastunut.

Kun toimintaa on nyt reilu vuosi takana, olemme yhteisesti valtuustopuolueiden kesken neuvotelleet luottamushenkilöorganisaation rakenteesta ja koosta. Samalla olemme tarkastelleet ryhmärahojen ja kokouspalkkioiden suuruutta.

Vasemmistoliiton Satakunnan aluevaltuustoryhmä esittää luottamushenkilöorganisaatiosta seuraavaa:

• EI MUUTOKSIA ALUEVALTUUSTOON. Aluevaltuusto säilyisi nykyisen kokoisena, eli valtuustoon kuuluisi jatkossakin 69 aluevaltuutettua.
  • PYSYTÄÄN LAUTAKUNTAMALLISSA. Vaihtoehtona on esitetty valiokuntamallia, mutta tähän ei ole kestäviä perusteita. Lautakuntien toiminta on vasta käynnistynyt ja niiden korvaaminen valiokunnilla olisi aivan liian hätiköityä.
  • ALUEHALLITUKSEN KEVENTÄMINEN. 16-jäseninen hallitus on tarpeettoman suuri ja epätarkoituksenmukainen. Esitämme hallituksen keventämistä kolmella, jolloin hallituksessa olisi 13 jäsentä.
  • HALLITUKSEN JAOSTOJEN PURKAMINEN. Nykyiset henkilöstö-, lähipalvelujen-, ja viestintäjaostot purettaisiin. Jäljelle jäisi yksilöasiainjaosto, johon kuuluisi jatkossa yksi (1) henkilö jokaisesta aluehallituksessa olevasta puolueesta. Vähennystä 18 henkilöä.
  • LAUTAKUNTIEN KEVENTÄMINEN. Kuuden lautakunnan kokoonpanot (lasten, nuorten ja perheiden-, aikuisten-, ikääntyvien-, turvallisuus ja varautuminen-, toimitila-, sekä kuntayhteistyölautakunnan) ovat 16-jäsenisinä tarpeettoman suuria. Lautakuntien keventäminen on perusteltua siitäkin syystä, että niillä ei ole budjetointi- tai päätösvaltaa, eikä myöskään niiden alaisuudessa toimivaa henkilöstöä. Keventäisimme lautakuntia viidellä jäsenellä, eli jatkossa lautakunnat olisivat 11-jäsenisiä. Poikkeuksena lakisääteiset lautakunnat (tarkastus- ja vaalilautakunta), joissa olisi jatkossakin yksi jäsen jokaisesta valtuustopuolueesta.
  • KOKOUSPALKKIOIDEN KEVENTÄMINEN. Esitämme jokaisen toimielimen kokouspalkkioon 20 euron keventämistä.
  • RYHMÄRAHAN KEVENTÄMINEN. Tulemme esittämään ryhmärahan keventämistä.

Yhteensä Vasemmistoliiton Satakunnan aluevaltuustoryhmä vapauttaisi luottamushenkilöorganisaatiosta paikkoja 51 kappaletta. Tämä ei kuitenkaan vähentäisi demokratiaa ja kansanvallan toteutumista, vaan näkyisi ennemminkin kulurakenteen keventymisenä sekä sujuvampana päätöksentekona.

Lisätietoja antavat:
Mika Aho