SÄÄS­TÄ­MI­NEN VÄÄ­RIS­TÄ PAI­KOIS­TA VOI KOI­TUA KAL­LIIK­SI

Satakunnan Vasemmistoliitto vaatii, että hyvinvointialueen palveluverkkouudistuksen tulee perustua ennaltaehkäisevien- ja arjen kannalta tärkeiden peruspalvelujen vahvistamiseen.

Hyvinvointialueen palveluverkkouudistuksen tavoitteena tulee olla palvelun helppo löytyminen ja tuen saaminen matalalla kynnyksellä. Itsetarkoituksellinen säästöjen hakeminen on vahingollista, sillä säästäminen vääristä paikoista voi koitua kalliiksi. Hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamistyön tuleekin perustua uudistuksen perimmäiseen tavoitteeseen, eli painopisteen siirtämistä erityispalveluista kohti toimivia ja ennaltaehkäiseviä peruspalveluja.

Sote-palvelut tulee järjestää lähellä ihmistä, ei keskittää suuryksiköihin tai vain suurille paikkakunnille. Jo olemassa olevaa sosiaali- ja terveyspalveluverkostoa tulee uudistaa vahvistamalla kokonaisuutta ja uusia liikkuvia palveluita tulee tuoda alueille, joissa niitä ei vielä ole.

Harvemmin asuttujen alueiden nykyisiä palveluita voidaan korvata kiertävillä ammattilaisilla ja digitaalisilla palveluilla. Ennen vanhojen palvelujen lakkauttamista tulee uudet palvelut kuitenkin ensin saada toimiviksi. Ihmisten tulee saada terveyspalvelu siinäkin tapauksessa, jos liikkuvasta palvelusta puhkeaa rengas tai ajoneuvo jää muuten tien päälle. Jokaisen satakuntalaisen tulee saada laadukkaita ja tasapuolisia palveluja, riippumatta heidän asuinpaikastaan.